Після 2 років ажіотажу навколо можливостей ШІ суспільство перейшло до практичних кроків оптимізації його застосування в різних сферах життя та діяльності, зокрема в освіті. Окрім питань законодавчих, технічних й організаційних, важливим для освіти є необхідність задуматися: хто саме найімовірніше прийме ШІ у своє повсякденне життя? Багато хто припускає, що саме технічно підковані – ті, хто розуміє, як працює штучний інтелект, а отже і найбільше прагнуть його прийняти.
Проте, нове дослідження виявило протилежну залежність: «Люди з меншими знаннями про ШІ насправді більш відкриті до використання цієї технології». Автори називають цю різницю схильністю до установлення зв’язку «нижча грамотність – вища сприйнятливість».
Ця закономірність проявляється за результатами обстеження у 27 країнах в різних групах користувачів. Так, люди в країнах із нижчим середнім рівнем грамотності ШІ більш сприйнятливі до впровадження ШІ, ніж у країнах із вищим рівнем грамотності. Опитування авторами американських студентів бакалаврату виявило, що ті, хто менше розуміє штучний інтелект, частіше вказують на його використання для академічних завдань. На думку авторів, причина може полягати в тому, що штучний інтелект може здатися майже магічним і це відчуття магії робить опитаних більш відкритими для використання інструментів ШІ. Цікаво, що цей зв’язок між нижчою грамотністю та вищою сприйнятливістю зберігається, незважаючи на те, що люди з нижчою грамотністю ШІ частіше вважають ШІ менш етичним і навіть трохи страшним. Автори виявили, що зв’язок між нижчою грамотністю та вищою сприйнятливістю є найсильнішим для використання інструментів ШІ в сферах, які люди асоціюють з людськими рисами, як-от надання емоційної підтримки чи консультування.
І навпаки, люди з технічною підготовкою знають, як працюють цифрові технології, тому залишаються вільними від відчуття магічності. Вони більш зосереджені на ефективності штучного інтелекту, а не на якихось проявах «магічності».
Ці ідеї є викликом для політиків і освітян. Зусилля щодо підвищення грамотності ШІ може ненавмисно послабити ентузіазм людей щодо використання штучного інтелекту, зробивши його менш магічним. Це створює хиткий баланс між тим, щоб допомогти людям зрозуміти штучний інтелект і тримати їх відкритими для його прийняття.
Розуміючи, як сприйняття «магічності» формує відкритість людей до ШІ, освітяни можуть (і повинні) допомогти розробити та розгорнути нові продукти та послуги на основі ШІ та допомогти зрозуміти переваги та ризики використання ШІ.
За матеріалами Lucía Caballero «Knowing less about AI makes people more open to having it in their lives – new research» опубліковного в The Conversation https://surl.li/dqqsbl (Published: January 20, 2025 2.00 pm CET). Згадане дослідження: Tully, S., Longoni, C., & Appel, G. (2025). EXPRESS: Lower Artificial Intelligence Literacy Predicts Greater AI Receptivity. Journal of Marketing, 0(ja). https://doi.org/10.1177/00222429251314491
*Примітка. В Інституті цифровізації освіти здійснюється НД «Проєктування і використання відкритого освітнього середовища з елементами штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів» (2024-2025 рр.); проводиться низка науково-просвітницьких заходів щодо підвищення цифрової компетентності та ефективному використанню ШІ в наукові та освітній діяльності.