Відкрите заняття «Інструменти ШІ в середовищі LaTeX»

17 листопада 2025 року к. пед. н., доц., старший дослідник, старший науковий співробітник відділу відкритих освітньо-наукових інформаційних систем Інституту цифровізації освіти НАПН України Ірина Мінтій провела відкрите заняття на тему «Інструменти ШІ в середовищі LaTeX» для співробітників та здобувачів освіти ДУ «Інститут харчової біотехнології та геноміки НАН України». Заняття проведено у рамках дослідження «Розвиток цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників засобами відкритих освітньо-наукових інформаційних систем». Модератором заходу виступила канд. біол. наук., доцент, старший науковий співробітник відділу геноміки та молекулярної біотехнології ДУ «Інститут харчової біотехнології та геноміки НАН України» Пастухова Наталія Леонідівна.

Заняття було організовано з використанням практико-зорієнтованого підходу, що дозволило слухачам не лише ознайомитися з теоретичними аспектами, а й отримати реальний досвід роботи з професійними інструментами академічного письма.

Під час заняття учасники працювали на платформі Overleaf.com, обравши готовий шаблон наукової статті, який відповідає вимогам міжнародних видань. Покроково, разом з викладачем, слухачі підготували статтю одного з учасників курсу, перетворивши рукопис у професійно оформлений документ формату LaTeX. Це дало змогу кожному побачити весь процес від початку до завершення.

Особливу увагу було приділено інтеграції сервісів ШІ з видавничою системою LaTeX. У разі виникнення питань щодо форматування, структури або LaTeX-команд, учасники використовували різні сервіси ШІ для швидкого отримання допомоги. Окремо було продемонстровано вбудований інструмент ШІ в самому Overleaf, який значно полегшує роботу з документами та допомагає уникнути типових помилок.

Завершальним етапом заняття стало створення супровідної презентації. Використовуючи можливості генеративного ШІ, учасники згенерували презентацію у форматі LaTeX (Beamer), яку потім успішно скомпілювали в Overleaf, отримавши готовий PDF-файл професійної якості.

Слухачі залишились надзвичайно задоволеними практичною спрямованістю заняття, відзначивши, що отримали конкретні навички, які зможуть негайно застосовувати у своїй науковій роботі.